Docent in de spotlight: Rozemarijn Pols

Jacqueline Hommerin
Docent in de spotlight: Rozemarijn Pols

Elke nieuwsbrief zetten we een docent in de spotlight. Om elkaar beter te leren kennen maar ook om tips & tricks van het docentschap met elkaar te delen. Deze keer in de spotlight: Rozemarijn Pols. Rozemarijn werkt op een huisartsenpost en heeft een aantal jaren geleden bij Leerpunt KOEL de SOH-opleiding gevolgd. Haar enthousiasme en gedrevenheid was toen al aanstekelijk. Na het afronden van de opleiding is zij door Karin van Belle (toen nog werkzaam bij KOEL) benaderd om SOH-docent te worden. 


Wie ben je en wat doe je in het dagelijks leven?

Hoi! Ik ben Rozemarijn (Roos) Pols, 37 jaar jong, getrouwd en moeder van 3 kinderen. Overdag ben ik voornamelijk bezig met onze Duitse Herder, het huishouden en activiteiten van onze kids. Je kunt me regelmatig terugvinden in de polder of het bos. Maandelijks geef ik 1 of meer dagen les voor KOEL en in de avond en weekenduren ben ik regelmatig aan het werk op een huisartsenpost.

 

Welke scholingen geef je voor Leerpunt KOEL?

Ik doceer de SOH-opleiding met veel plezier. Ook de opleiding tot triagist heb ik een paar keer mogen doen, maar dit is meer incidenteel. Mijn hart ligt toch het meest bij de SOH.

 

Hoe ben je bij Leerpunt KOEL terecht gekomen?

Een paar jaar geleden heb ik zelf de SOH-opleiding gevolgd. Enige tijd hierna werd ik benaderd of ik interesse had om zelf docent worden. Mede namens de fijne begeleiding van een oud-collega(Karin) werd ik erg enthousiast en ben ik SOH-docent worden bij Leerpunt KOEL.

 

Van wie heb je zelf het meest geleerd?

Deze credits gaan naar Karin van Belle, de eerdergenoemde oud-collega. Zij heeft mij heel fijn begeleid en geënthousiasmeerd. Maar ook van andere SOH-docenten heb ik wat trucjes mogen afkijken.

 

Wanneer is (het geven van) een scholing voor jou geslaagd?

Bij aanvang van een scholing zie ik vaak gespannen gezichten en hoor ik met regelmaat dat men de inhoud van de scholing moeilijker vindt dan gedacht. Wanneer de deelnemers dan aan het einde van de dag met een lach op hun gezicht en een ontspannen gevoel naar huis gaan, dan is mijn scholing geslaagd.

 

Welke tip zou jij aan andere docenten willen geven?

Niet dat ik alle wijsheid in pacht heb hoor. Maar een tip: ga aan de start van je scholing na waar de behoeften van je deelnemers liggen. Waar hebben ze het meeste moeite mee en waar zien ze tegenop? Naar behoefte kun je meer of minder tijd besteden aan deze onderwerpen. Zo wordt het een scholing op maat en bezorgt mij steeds een goed gevoel.

 

Wat is de beste tip die jij ooit hebt gehad?

Wees jezelf en blijf dicht bij jezelf. En zorg dat je werk jouw energie brengt en niet alleen energie vraagt. En accepteer dat je soms zult falen. We zijn tenslotte allemaal mens.

 

Hoe breek jij het ijs bij een scholing?

Goede vraag! Ik denk door mijn enthousiaste houding. Ik ben meestal best aanwezig en gedreven. Iedereen die binnenkomt wordt vrolijk begroet en meestal begint iedereen daarna al gezellig te kletsen.

Wat vind jij het leukste aan doceren?

Met stipt op 1: enthousiasmeren en het overbrengen van kennis! Iets dat moeilijk of ingewikkeld lijkt begrijpelijk en behapbaar te maken. En zo het zelfvertrouwen van een deelnemer zien groeien. En natuurlijk om iedere deelnemer nog enthousiaster te maken voor het vak dan ze misschien al zijn.

 

Vraag van Linda van den Berg (vorige docent in de spotlight):
Welke scholing staat je nog het meest bij en waarom?

Poeh, dat vind ik een lastige. Als het gaat om gegeven scholing, dan de meest recente, want die was gister. Haha. Als het gaat om een zelf gevolgde nascholing, dan de ABCDE-training bij kinderen. Blijft een hele leerzame, maar ook confronterende nascholing. Een casus kan zo voor me leven, dat het heel dichtbij voelt.