Docent in de spotlight: Linda van den Berg

Jacqueline Hommerin
Docent in de spotlight: Linda van den Berg

Elke nieuwsbrief zetten we een docent in de spotlight. Om elkaar beter te leren kennen maar ook om tips & tricks van het docentschap met elkaar te delen. Deze keer in de spotlight: Linda van den Berg. Linda werkt als echoscopiste in een verloskundigepraktijk. Ze richt zich vooral op 13 en 20 weken echo's. Daarnaast heeft ze van 2014 tot 2020 gewerkt als docent bij de opleiding tot verloskundige. Bij Leerpunt KOEL kan ze het werk als echoscopiste en docent mooi combineren.


Wie ben je en wat doe je in het dagelijks leven?

Mijn naam is Linda van den Berg. In het dagelijks leven werk ik als echoscopiste in de verloskundigenpraktijk. Op dit moment verricht ik vooral 13 en 20 weken echo’s, ik kom dus iedere dag in contact met zwangeren en hun partners, verloskundigen en andere ketenzorgpartners. Ik vind het leukste aan mijn werk als ik echoscopisten mag opleiden, dit doe ik veel en graag! In 2008 ben ik afgestudeerd als verloskundige, waarna ik al snel betrokken raakte bij de opleiding tot verloskundige. Vanaf 2014 ben ik daar werkzaam geweest als docent, dit heb ik tot 2020 met heel veel plezier mogen doen. Naast mijn werk geniet in van mijn drie kinderen en partner. We gaan graag naar het bos, wandelen met de honden en spelletjes doen. Mij maak je blij met een avond koken en een goede serie kijken.

 

Welke scholingen geef je voor Leerpunt KOEL?

Ik heb zelf de MIO - Basis echoscopie en MIO – Structureel Echoscopisch Onderzoek (SEO) mogen ontwikkelen. Deze scholingen geef ik met enorm veel plezier. Daarnaast verzorg ik intervisie, de MIO - Anticonceptie en MIO - Multifactoriële problematiek in de verloskundigenpraktijk. De triage voor assistenten van de verloskundigenpraktijk is ook ieder jaar weer een feest om te organiseren.

 

Hoe ben je bij Leerpunt KOEL terecht gekomen?

Er kwam een vacature voorbij op het moment dat ik weer meer als echoscopiste wilde gaan werken. Echter, het onderwijs helemaal verlaten past niet bij mij. Ik heb gesolliciteerd en werd aangenomen!

 

Van wie heb je zelf het meest geleerd?

Tijdens mijn verloskunde studie waren dit toch wel de wat ‘langer werkende’ verloskundigen. De zogenaamde ‘oude rotten’ in het vak. Ondanks dat ik zelf als docent (uiteraard volgens de boekjes) het onderwijs verzorg, is het kijken naar de dagelijkse praktijk ontzettend belangrijk. Soms werken dingen in de praktijk nu eenmaal anders dan hoe het in de boekjes staat. Tijdens de Master HGZO heb ik het docentschap mogen leren van zeer ervaren en gepassioneerde docenten, dit vond ik een hele leuke periode waar ik nog steeds fijn op terugkijk.

 

Wanneer is (het geven van) een scholing voor jou geslaagd?

Wanneer een scholing interactief is, er nieuwe ideeën geboren worden of wanneer je de feedback krijgt dat de MIO echt leerzaam was voor de deelnemers.

 

Welke tip zou jij aan andere docenten willen geven?

Zorg voor een basis waar je graag aan toe wilt komen tijdens een bijeenkomst, laat de bijeenkomst en de groep echter de invulling bepalen.

 

Wat is de beste tip die jij ooit hebt gehad?

Als mens; geniet van het leven. Als docent; sluit aan bij de groep.

 

Hoe breek jij het ijs bij een scholing?

Ik begin vaak met een leuke of prikkelende casus. Dit wekt vaak interesse bij de deelnemers.

 

Vraag van Aria de Kock (vorige docent in de spotlight):
Heb je weleens een leuke anekdote meegemaakt tijdens een training?

Zeker! Ik kom vaak oud studenten of collega’s tegen tijdens een scholing. Dan is het al snel; weet je nog die mevrouw of die casus, dit is altijd erg leuk!