Al jaren leiden we Spreekuur Ondersteuners Huisarts op. Je wordt opgeleid zodat je veilig, verantwoord en zelfstandig patiënten kunt beoordelen en behandelen. De SOH-opleiding bestaat uit verschillende modules. De modules met bijhorende ingangsklachten zijn:
Module KNO
Het gezonde oor:
Door kennis over de anatomie en werking van het oor kun je een gezond oor onderscheiden van een afwijkend oor. Zo zijn een afwijkend trommelvlies, cerumen of een corpus alienum te herkennen. Als onderdeel van het lichamelijk onderzoek leer je om het oor te beoordelen bij bovenste luchtweginfecties zoals keelpijn of bijholteontsteking.
Acute keelpijn
Ziektebeelden zoals faryngitis, faryngotonsillitis, peritonsillair infiltraat, peritonsillair abces, roodvonk, lymfadenitis colli en epiglottitis worden behandeld. Zo leer je onderscheid te maken tussen een ernstige en een milde keelinfectie. De milde keelinfectie kun je zelfstandig behandelen.
Epistaxis
Het stoppen van een neusbloeding en het in de toekomst voorkomen daarvan, wordt aangeleerd, evenals het inbrengen van een neustampon.
Acute rhinosinusitis
Het beoordelen en behandelen van patiënten met acute bijholteontsteking komt aan bod. Daarnaast leer je complicaties, zoals cellulitis orbita, herkennen.
Module Wonden
Traumatische wonden
Het beoordelen en behandelen van schaaf-, scheur-, snijwonden en skin tears wordt behandeld. Daarbij krijg je de benodigde kennis over wondinfecties.
Bijtwonden
Het beoordelen en behandelen van bijtwonden door mens en dier wordt behandeld. Daarbij krijg je de benodigde kennis over wondinfecties.
Tand door de lip
Door kennis over tandavulsie, tandluxatie, corpus alienum en verdenking op een kaakfractuur kun je patiënten met een tand door de lip beoordelen en behandelen.
Brandwonden
Beoordeel een brandwond door eerstegraads, oppervlakkige of diepe tweedegraads en derdegraads brandwonden van elkaar te onderscheiden. Eerstegraads en oppervlakkige tweedegraads brandwonden leer je te behandelen.
Module Bewegingsapparaat
Teenletsel II-V
Voor de beoordeling en behandeling van teenletsel II-V leer je om onderscheid te maken tussen een teendistorsie, teenfractuur, teenluxatie en verdenking op een fractuur van de middenvoetsbeentjes.
Subunguaal hematoom
Aan bod komen de beoordeling en behandeling van een subunguaal hematoom en hoe dit te onderscheiden van een subunguaal melanoom. Daarnaast wordt de uitvoering van een nagelboring bij een bloeduitstorting onder de nagel aangeleerd.
Inversietrauma enkel
Door kennis over enkelbandletsel, enkeldistorsie en (verdenking) enkelfractuur leer je hierin onderscheid te maken bij een inversietrauma van de enkel. Behandelingen voor mild enkelbandletsel worden aangeleerd.
Module Kleine kwalen
Acute urticaria
De herkenning en behandeling van acute urticaria wordt behandeld. Daarbij leer je om onderscheid te maken met een anafylactische reactie.
Insectenbeten
De beoordeling en behandeling van verschillende insectenbeten wordt behandeld en wanneer er kans bestaat op een allergische reactie of anafylaxie.
Tekenbeten
Aan bod komen tekenbeten inclusief de indicatie voor antibioticaprofylaxe en hoe teken veilig te verwijderen. Door kennis over de ziekte van Lyme en erythema migrans kun je deze herkennen en de juiste behandeling toepassen.
Cystitis
Door onderscheid te maken tussen verschillende patiëntgroepen kun je de juiste behandeling toepassen bij cystitis. Daarbij leer je een sepsis herkennen.
Leerlijnen
Tijdens de SOH opleiding maken we gebruik van leerlijnen. Deze leerlijnen komen terug bij het behandelen van de ingangsklachten. De leerlijnen zijn:
- Leerlijn ABCDE
- Leerlijn Vaardigheden
- Leerlijn Communiciatie met patiënten
- Leerlijn Registreren
- Leerlijn Overleg met de huisarts
Daarnaast wordt per klacht de achtergrond (epidemiologie, pathogenese, beloop en complicaties), anamnese, lichamelijk onderzoek, diagnose, beleid en behandeling doorlopen. Om dit goed te beheersen zijn er een SOH-map en een Digitale Leeromgeving (DLO) ontwikkeld waarin de theorie beschreven wordt.
Welke studiematerialen zitten er bij de opleiding?
Tijdens de opleiding maak je gebruik van de theoriemap (ook wel SOH-map) en de Digitale Leeromgeving (DLO).
De SOH-map
De SOH-map is het uitgangspunt van de opleiding. Hierin staat alle (theoretische) informatie. Zoals:
- Competentieprofiel
- Studiewijzer
- Leerlijnen
- Theorie per ingangsklacht ingedeeld in bovenstaande modules.
- Vaardigheden en bijpassende beoordelingsformulieren
- SOEP-registratie ten voorbeeld per ingangsklacht
- Protocollen per ingangsklacht
De DLO:
De DLO behandelt de theorie op een interactieve manier voor betere kennisopname. De DLO is een aanvulling op de lesdagen en op de SOH-map. Dit noemen we blended leren. De DLO maakt gebruik van:
- Interactieve werkvormen zoals o.a. quizzen, stellingen en discussies met medestudenten
- Video’s van o.a. de vaardigheden
- Praktijkvoorbeelden en casussen
- Extra afbeeldingen en foto’s ter verduidelijking
- Tips en tricks voor het werken als SOH
- Extra weetjes