Een assistent is meer dan een secretaresse!

Mieke van Dijk

"Het is in je eigen belang dat je een eerlijk en compleet verhaal vertelt aan de assistent”, verklaart de Nijmeegse huisarts Edwin de Vaal in zijn wekelijkse vragenrubriek voor het grote publiek op Nu.nl.

Zo fijn dat iemand dat eens opheldert! Want hoe vaak krijg jij/krijgt u wel niet te maken met ongedurige reacties als je/u probeert uit te vragen of, wanneer en door wie een patiënt gezien moet worden?

Nog altijd zijn er veel patiënten die denken dat de doktersassistente een veredeld soort secretaresse is. Ze hebben geen idee waarom u al die vragen stelt; uw taak is toch simpelweg om telefoontjes aan te nemen en afspraken in te plannen bij de dokter?

Met deze misvatting wordt effectief korte metten gemaakt in De Vaals antwoorden op vragen als ‘Waarom zijn assistenten zo nieuwsgierig?’ en ‘Maar de assistent kan toch geen diagnose stellen?’

Het stuk leest als een hommage aan de veelzijdige, deskundige en goed opgeleide beroepsgroep die doktersassistenten tegenwoordig zijn. En dat is zo terecht! 

Leerpunt KOEL staat voor de ontwikkeling en erkenning van de kwaliteiten van doktersassistenten, en nodigt jullie van harte uit om dit artikel te lezen, te printen, en met een felroze randje aan de muur van de spreekkamer te hangen!

Ps. Tijd om écht goed te worden in triage? Leerpunt KOEL biedt een excellente, geaccrediteerde opleiding tot TOH (triageondersteuner huisarts). Daarnaast bieden wij het meest assistentevriendelijke en ontwikkelingsbevorderende audit- en triagecoachingspakket van Nederland. Kijk in ons nascholingsaanbod voor de startdata en -locaties.