Cardiovasculair à la carte

Na jaren van cardiovasculaire scholingen over CVRM, ritmestoornissen souffles etc. nu een nascholing, die uitgaat van de patiënt. Aan de hand van casuïstiek uit de huisartspraktijk worden dilemma’s rond diagnostiek en behandeling van een aan aantal hartvaatziekten in de huisartspraktijk besproken.

Als voorbeelden:

  • Wat is de waarde van een ECG en troponine bij een verdenking op instabiele AP?
  • En als er dan een ECG afwijking is, herkent u deze?
  • Wat te doen bij de vraag over rooie rijst capsules i.p.v. een statine?
  • Heftige pijn op de borst: wanneer denk je aan een dissectie en wanneer aan een onschuldige borstwandpijn?
Lees meer

Opleidingsinformatie

  • Huisartsen
  • Medisch handelen, Samenwerking
  • Woensdag 07 Juni 2017
  • Zwijndrecht, Leerpunt KOEL
  • 19.00 - 22.00 uur
  • 3 accreditatiepunten
  • Mevr. J.P. Caljouw-Vos
  • € 155,00
Beschikbaarheid: nog 14 plaatsen
Aanmelden volgende scholing Naar winkelwagen

Omschrijving

In deze scholing komen achtereenvolgens pijn op de borst, complicaties na CABG, zin/onzin rode rijst, aortadissectie en de LTA hartfalen aan bod aan de hand van echt casuïstiek uit de huisartsenpraktijk.

De eerste casus is een patiënt, die zich presenteert met subacute pijn op de borst. De diagnostische waarde van anamnese, lichamelijk onderzoek en aanvullend onderzoek bij ACS en SAP worden besproken aan de hand van de NHG standaard.

Vervolgens worden de complicaties van CABG aan de hand van deze patiënt besproken en tenslotte het dilemma rond het gebruik van rode rijst.

Casus 2 en 3 hebben klachten, die kunnen passen bij een aortadissectie. De diagnostische dilemma’s alsmede een kort stukje behandeling en prognose worden besproken.

Als laatste wordt aan de hand van casus 4 met hartfalen de aanbevelingen van de nieuwe LTA hartfalen besproken.

Leerdoelen

Leerdoelen casus 1

  1. Waarde anamnese, lichamelijk onderzoek en aanvullend onder bij klachten van pijn op de borst kennen en weten waar de eigen onzekerheden/lacunes liggen.
  2. Kennis hebben van complicaties na CABG en behandeling.
  3. Kennis hebben van de voor/nadelen van het gebruik van rode rijst om zo patiënten goed te kunnen informeren.

Leerdoelen casus 2 en 3

  1. Kennis hebben van eigen dilemma’s bij de diagnostiek van een mogelijke aortadissectie.
  2. Kennis hebben van de klachten en bevindingen, die wijzen op een aortadissectie.
  3. Kennis hebben van de behandeling van een aortadissectie en prognose.

Leerdoelen casus 4

  1. Kennis hebben van de aanbevelingen uit de LTA hartfalen rondom de taakverdeling tussen huisarts/POH en cardioloog/hartfalenverpleegkundige.
  2. Zich bewust zijn van de knelpunten in de taakverdeling