Omschrijving
Het triagegesprek bestaat uit drie fases. Deze scholing is eveneens opgebouwd uit drie bijeenkomsten, waarbij steeds een volgende fase van het triagegesprek aan de inhoud wordt toegevoegd, met behulp van de NHG-triagewijzer.
Tijdens de bijeenkomsten zal gebruik worden gemaakt van de eigen ervaring van cursisten, de inzet van een telefonische-acteur en casuïstiek.
Leerdoelen
Voor elke bijeenkomst bent u vanaf 17.30 uur van harte welkom, er staat een kopje soep met een broodje voor u klaar.
Bijeenkomst 1 - Algemeen / eerste fase gesprek
- Het verschil tussen urgentiegericht denken en diagnostisch denken benoemen
- De drie fases in het triagegesprek uitleggen
- De eerste fase van het triagegesprek toepassen
- Een open oriëntatie herkennen en toepassen in de 1ste fase
- Het belang van een open oriëntatie uitleggen
- Op basis van de open oriëntatie een toestandsbeeld vormen
Bijeenkomst 2 - eerste en tweede fase gesprek
- De 1ste en 2de fase van het triagegesprek toepassen
- Op de juiste wijze de NHG-triagewijzer inzetten en gebruiken
- De verschillende gesprekstechnieken toepassen, o.a. open en gesloten vragen stellen, regie in het gesprek nemen, aansluiten bij de patiënt
- Op basis van de inzet van de NHG-triagewijzer de juiste urgentie bepalen en een vervolgactie inzetten
- De reden van overleg en vraagstelling duidelijk maken aan de huisarts
Bijeenkomst 3 - eerste, tweede en derde fase gesprek
- De 1ste, 2de en 3de fase van het triagegesprek toepassen
- Vervolgacties bij de urgentie inzetten
- De verschillenden soorten adviezen uitleggen en toepassen
- Het vangnet op een begrijpelijke wijze aan de patiënt uitleggen
- Toetsen of de patiënt akkoord gaat met/ begrepen heeft welke vervolgactie ingezet wordt en weet ermee om te gaan wanneer dit niet het geval is
- Op een patiëntvriendelijke wijze het gesprek afronden
- Eigen valkuilen in lastige situaties herkennen, benoemen en hier professioneel mee omgaan