Masterclass Strategisch Management

Ontwikkel skills en maak een praktisch strategisch plan voor jouw praktijk

Hoe maak je een jaarplan waar je echt iets aan hebt? Hoe maak je beleid voor de lange termijn waar je op de korte termijn de vruchten van plukt? Hoe richt je je praktijk zo in, dat je vooral kan blijven doen wat je belangrijk vindt en niet door de waan van de dag wordt geregeerd?  

Tijdens de Masterclass Strategisch Management werken we op een gestructureerde manier aan een voor de praktijk strategisch plan. Omdat we rekening houden met het format van de NHG, voldoet het aan de eisen die in de accreditatie gesteld worden. 

Lees meer

Opleidingsinformatie

  • Huisartsen, Praktijkmanagers
  • Communicatie, Organisatie, Samenwerking
  • Woensdag 02 Oktober 2024
  • Zwijndrecht, Leerpunt KOEL
  • 09.30 - 14.00 uur
  • 8 accreditatiepunten
  • Dhr. R. van Bergeijk
  • € 899,00
Beschikbaarheid: nog 12 plaatsen
Aanmelden volgende scholing Naar winkelwagen

Omschrijving

De huisartsenpraktijk is groter en complexer geworden. Het beroep op de huisartsenpraktijk wordt groter. De praktijk moet: meer samenwerken met meer partijen, aan steeds meer regels van de zorgverzekeraar voldoen. De huisartsenpraktijk moet professioneel aangestuurd worden.  Dit doet de huisarts soms nog zelf, maar (verstandig genoeg) ook steeds meer ondersteund door een praktijkmanager. 

Onze ervaring is dat het gestructureerd vormgeven en aansturen van de praktijk grip, rust en meer aandacht voor belangrijke zaken geeft. Onze masterclasses zijn geen tovermiddel, het zal druk blijven, maar wellicht geeft het wel de rust en de tijd die je het liefst inzet door te doen waar de praktijk voor is bedoeld en wat de professional het liefste doet: het behandelen van patiënten. 

De Masterclass Strategisch management is onderdeel van de opleiding  “Praktijkmanagement & Organisatie”. Ook kun je de andere Masterclass modules Financieel Management, Personeel & Organisatie en Management Vaardigheden volgen. Wanneer je de gehele opleiding in één keer afneemt betaal je geen € 2.796,- maar € 2.595,- 

Leerdoelen

  • Na afloop van de Masterclass ben je in staat om de strategie  van de praktijk op een gestructureerde en systematische manier te ontwerpen.  
  • Je hebt kennis van verschillende bedrijfskundige analyses en bent in staat om deze goed toe te passen. 
  • Je kunt de uitkomsten van deze analyses vertalen naar concrete doelstellingen voor de praktijk. 
  • Op basis van zelf ontworpen actiesystematiek ben je in staat om acties te prioriteren, te plannen, uit te voeren én op te volgen. 

Programma

Bijeenkomst 1 

De eerste bijeenkomst staat in het teken van verschillende bedrijfskundige analyses. Je leert op een gestructureerde manier veranderingen in de omgeving van de praktijk in kaart te brengen. Wat zijn bijvoorbeeld de gevolgen van de veranderingen rondom de financiering van de zorg? Hoe sluit de praktijk aan op de steeds complexere zorgvraag? Welke ontwikkelingen zijn relevant en welke kun je laten lopen? Zo beschik je na afloop heel concreet over een analyse die heel specifiek gaat over de te verwachten veranderingen in de wijk en regio. Deze analyse is niet gebaseerd op de onderbuik, maar is cijfermatig onderbouwd. 

Bijeenkomst 2 

Tijdens deze tweede bijeenkomst bepalen we concreet hoe de praktijk inspeelt op de tijdens dag 1 gevonden veranderingen. We maken concrete en meetbare doelstellingen die logisch samenhangen met de eigen missie en visie van de praktijk. De doelstellingen worden vertaald naar actieplannen die in het jaarplan worden opgenomen. Met name de effectmeting (de klinimetrie) neemt binnen de actieplannen een belangrijke plaats in. Want denken en praten over beleid is leuk, maar het moet wel nuttig zijn en het moet te realiseren zijn.

De huiswerkopdrachten van deze masterclass zijn zo opgesteld dat de uitkomsten direct in het strategische plan opgenomen kunnen worden. Hierbij wordt rekening gehouden met de eisen van de accreditatie, maar zijn vooral gericht op een handzaam en werkbaar strategisch plan.